HANKKEET JA PROJEKTIT
Kuviskoodarit -hanke yhteistyössä Vihdin kuvataidekoulun kanssa 2024–2026
Lukuvuonna 2024–2025 Keravan kuvataidekoulu on mukana Vihdin kuvataidekoulun kanssa yhteisessä OPH:n rahoittamassa hankkeessa, joka on kuvataidekoulun oppilaiden ohjelmisto-osaamisen kehittämistyötä.
Lukuvuonna 2024–2025 kaikissa Keravan kuvataidekoulun perusopetusryhmissä järjestetään pariopettajuutena ohjelmointijakso, jonka aikana oppilaat pääsevät tutustumaan pelien tekoon tai muuhun ohjelmointia hyödyntävään visuaalisen taiteen tekemiseen. Ryhmän oma opettaja saa ohjelmointikokemusta sekä innostusta peliopetuksesta vastaavalta opettajalta. Kuvataidekoulujen opettajat saavat hankkeen kautta kokemuksen ohjelmoinnista kuvataidekoulun opetuksessa sekä konkreettisia työkaluja valmistuvista opetusmateriaaleista. Opetusmateriaalien valmistumisesta ja viimeistelystä vastaa pelikouluttaja Jukka Lehtoranta, jonka lisäksi materiaalia tuottaa Keravan musiikkiopiston Pasi Huttula sekä Keravan kuvataidekoulun Heidi Savilakso-Saatsi. Hankkeen seminaarien kautta kasvatetaan ja tuodaan yhteen kuvataideopettajien yhteisöä, jotka kehittävät ohjelmointia kentällä.
Luovuutta politiikkaan -kampanjaviikko 3.–9.2.2025
Luovuutta politiikkaan on TPO-liiton valtakunnallinen kampanjaviikko, jonka aikana on tarkoitus tehdä lasten ja nuorten taideopetusta tutuksi päättäjille. Viikon aikana oppilaitokset tarjoavat paikallisille poliitikoille mahdollisuuden osallistua kokemukselliseen tekemiseen lasten ja nuorten taideopetusta antavissa oppilaitoksissa ja keskusteluihin oppilaitosten henkilöstön sekä lasten ja nuorten kanssa. Oppilaitoksen oman toiminnan lisäksi vierailun aikana esitellään taiteen perusopetus koulutusmuotona.
Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä taiteen perusopetuksesta ja kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta ja niiden merkityksestä sekä kasvattaa koulutusmuotojen näkyvyyttä. Haluamme nostaa taiteen perusopetuksen ja kulttuurialan ammatillisen koulutuksen entistä vahvemmin osaksi yhteiskunnallista keskustelua, ja saada uusia tahoja kertomaan viestiämme eteenpäin. Kampanja järjestetään yhteistyössä Keravan muiden TPO-koulujen kanssa.
Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin (KEKS) 2023–2025
KEKS on Suomen kuvataidekoulujen liiton kansallinen hanke, joka huipentuu istuvien kansanedustajien muotokuvista koottuun näyttelyyn eduskuntatalon kirjastossa alkuvuodesta 2025. Kaikista 200 kansanedustajasta jaettiin muotokuvatehtävä toteutettavaksi kuvataidekoulujen kesken ja Keravan kuvataidekoululle osoitettiin kymmenen kansanedustajaa. Kunkin kymmenen kansanedustajan muotokuvista valittiin eduskuntatalon näyttelyyn yksi oppilastyö ja muista töistä kuvataidekoulu järjestää satelliittinäyttelyn samanaikaisesti eduskuntatalon näyttelyn kanssa Keravan kirjastolle. Keravan kuvataidekoulu osallistui myös ensimmäiseen Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin KEKS -hankkeeseen vuonna 2021–2022.
Tutustu näyttelyyn:
https://www.kansanedustajatkuvataidekoululaistensilmin.com/
Kerava 100 -juhlavuosi 2024
Kuvataidekoulu osallistui monin tavoin 100-vuotisen Keravan juhlistamiseen:
-
Keravanjoki alkaa tästä -katukaivotarrat yhteistyössä Keravan kaupunkitekniikan kanssa
-
Uuden rakentamisen festivaali (URF) alustapaviljonki, lintujen ja hyönteisten keraamiset juoma-astiat
-
URF perhepäivä 4.8., yhteisöllinen savimaalaustyöpaja
-
Sarjakuva & animaatio -ryhmän tarraprojekti Muuntamosirkus yhteistyössä Keravan kaupungin ja Keravan energian kanssa
-
Ötökkähomma -tehtävävideo Keravan päiväkodeille
Digikuvis -koulutus 2022–2023
Digikuvis -koulutus tarjosi kuvataideopettajille uusia näkökulmia ja käytännönläheisiä esimerkkejä digitaalisten työvälineiden hyödyntämiseen erityisesti luovissa projekteissa. Materiaali on tarkoitettu taiteen perusopetuksen ja kuvataideopettajien sekä muiden aiheesta kiinnostuneiden käyttöön. Opetushallituksen rahoittamana henkilöstökoulutus koostui kolmesta osiosta: 1) Peliopetus 2) Digipiirros ja animaatio 3) AR & VR
Peliopetuksesta koulutuksessa vastasi Jukka Lehtoranta. Pelien teossa keskityttiin Scratch-ohjelmointikielen opintoihin sekä Unity mobiilipelimoottoriin tutustumiseen. Digipiirtämisen ja animaation opetuksesta vastasi Kristina Laine ja Erika Weiste. Työskentelyssä keskityttiin KRITA ja Procreate -piirto-ohjelmien opintoihin sekä Procreate Dreamsilla ja Kritalla animointiin. AR & VR (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus) opetuksesta koulutuksessa vastasi Kristina Laine. Työskentelyssä keskityttiin VR-lasien (Meta Quest) kanssa työskentelyyn kokeillen Open Brush ja Quill -sovelluksia. Lisäksi tutustuimme Zappworks -sovellukseen.
Koulutushankkeesta vastasi Keravan kuvataidekoulu ja hankkeen rahoitti OPH.
Tutustu hankkeessa tuotettuihin opetusmateriaaleihin:
https://aoe.fi/#/materiaali/4157
https://aoe.fi/#/materiaali/4172
https://aoe.fi/#/materiaali/4171
KERBIILI-auto 2023
Keravan kaupungin nuorisotoimi pyysi Keravan kuvataidekoulun oppilailta kuvitusehdotuksia Kerbiili/Walkers-autoon eli Wautoon. Valituksi tuli kahden oppilaan kuvitukset, jotka olivat digipiirroksia. Auton kuvat suunnitteli Keravan kuvataidekoulun oppilaista 8-vuotias Kosma Saatsi ja 16-vuotias Anni Pettinen. Kerbiili-auto aloitti toimintansa koulujen päättäjäisviikonloppuna keväällä 2023. Renkaiden päällä liikkuvissa nuorisotiloissa nuorisotyön ammattilaiset ja vapaaehtoiset aikuiset kohtaavat nuoria siellä, missä he milloinkin ovat. Wautoa hyödynnetään Keravalla ensisijaisesti kahdessa toimintamuodossa: varhaisnuorille suunnatussa Kerbiili-toiminnassa sekä Walkers-toiminnassa, eli nuoria ympäri kaupunkia kohtaavassa jalkautuvassa työssä. ”Lähdemme liikkeelle avoimin mielin ja toivomme erityisesti niiden nuorten löytävän Wauton, jotka tarvitsevat palveluitamme ja aikuisten kohtaamista”, kertoi Keravan kaupungin nuorisopalvelujohtaja Jari Päkkilä.
PEGASOS RUNORATSU -konserttien animaatiotaustat ja kuvat, marraskuu 2022
Pegasos runoratsu on marraskuussa 2022 esitetty Raimo Ahosen musiikkiin perustuva konsertti kaikille keravalaisille 4–6-vuotiaille päiväkotilapsille. Päiväkonsertteja järjestettiin viisi ja iltakonsertteja kaksi. Pegasos-hankkeen tarkoitus oli tuoda keravalaisille lapsille uudenlainen, osallistava taidekokemus. Lapset pääsivät päiväkotiryhmänsä kanssa konserttiin, jonka teemoja, lauluja ja runoja on jo pohjustettu etukäteen tarinallisissa soitinpajoissa. Musiikkiopiston opettajat kiertävät pitämässä työpajoja päiväkodeissa. Työpajoihin osallistuisivat kaikki päivähoidon piirissä olevat keravalaiset 4–6-vuotiaat lapset. Hanke kesti vuoden 2022 loppuun saakka. Hanketta tuki TaiKe. Yhteistyökumppaneina Keravan kaupunki, Keravan musiikkiopisto, Keravan tanssiopisto ja Keravan kuvataidekoulu.
LUO PELI! -hanke 2022
-
Pelinteon koulutusta opettajille (kaksi koulutusta)
-
Peliopetuksen pilottiryhmä 2023 kevätlukukaudella
-
Yhteistyössä Keravan musiikkiopiston ja pelikouluttaja Jukka Lehtorannan kanssa
-
OPH hankerahoitus
Hanke mahdollisti Keravan kuvataidekoulun ja Keravan musiikkiopiston yhteisen opetuksen kehittämisen sekä peliopetuksen perusopetusryhmän perustamisen. Laitteistohankinnat olivat merkittävässä roolissa toiminnan mahdollistamiseksi. Opettajien koulutuspäivät pelien teosta herätti toiveen saada lisäkoulutusta, johon saatiin myöhemmin (2023–2024) henkilöstökoulutusrahaa (Digikuvis-hanke). Luo Peli!-hankkeen koulutuksien pohjalta laadittiin pedagoginen materiaali jaettavaksi koulutettaville opettajille.
Opinpolku näkyväksi 2021
Opinpolku näkyväksi arviointikulttuuria kehittämällä oli seitsemän kuvataidekoulun yhteishanke, jossa kehitettiin kuvataidekoulujen arviointikulttuuria ja toimintatapoja, joilla kuvataidekoulun oppilaan oppimista tehdään näkyväksi. Vihdin kuvataidekoulu koordinoi hanketta ja muut hankkeeseen osallistuvat koulut olivat Espoon kuvataidekoulu, Forssan kuvataidekoulu, Keravan kuvataidekoulu, Lappeenrannan kuvataidekoulu, Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu ja Rovaniemen kuvataidekoulu. Opetushallitus rahoitti hanketta.
Hankkeessa kehittämisen tavoitteena oli opettajien tukeminen opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa ja arvioinnin toteuttamisessa. Hankkeessa jaettiin hyviä käytäntöjä ja hyödynnettiin yhdessä havaittuja toimintamalleja paikallisessa kehittämistyössä. Hankkeessa toteutettiin kolme webinaaria, joissa käsiteltiin arviointikulttuurin eri osa-alueita. Kuhunkin webinaariin liittyi koulukohtaista työskentelyä, jossa korostui opettajien ja koulujen välinen vuorovaikutus ja hyvistä käytännöistä oppiminen. Hankkeen toiminnasta kerrottiin blogissa Arviointi kuvataidekouluissa, jotta hankkeessa kerätty tieto, toimintatavat ja oivallukset voitaisiin jakaa kaikkien kuvataidekoulujen käyttöön. Hankkeeseen osallistuneet opettajat kirjoittivat blogiin mietteitään webinaarien teemoihin liittyen. Tunnistettuja hyviä käytäntöjä koottiin hankkeen päätteeksi myös pdf-julkaisuun. Hankkeen tuloksia esiteltiin lisäksi Kuvataidekoulujen liiton Syyspäivillä 2022, jolloin hyvät käytännöt jaettiin laajasti visuaalisten taiteiden koulujen käyttöön.
Tutustu blogiin:
https://arviointikuvataidekoulussa.com/
Tutustu hankkeen loppujulkaisuun:
Oppiminen näkyväksi kuvataidekoulussa – kubistinen muotokuva kuvataidekoulun arviointikulttuurista